המשלוח חינם בקנייה מעל ₪350

כמה דברים על מסיק הזיתים

פירותיו של עץ הזית נמסקים מדי שנה בישראל בחודשים אוקטובר (הזנים המוקדמים) עד ינואר (הזנים המאוחרים). עונת המסיק היא חגיגה עבור המכורים לשמן זית. בתקופה זו, מופק שמן זית כתית מעולה מסדרת “ראשון המסיק” – שמן זית בתולי בעל טעם עז וארומה חזקה במיוחד. ניתן לזהות אותו בזכות עכירותו, שכן שמן זית זה אינו עובר תהליך של סינון משקעים בחביות אלא נמזג לבקבוקים ולפחים הישר מן מהברז שבבית הבד.

בתקופת המסיק, כרמי הזיתים נראים עמוסים וענפיהם מכופפים כלפי מטה מפאת המשקל הרב אותו הם נושאים. יש שמעדיפים לבצע את המסיק באופן ידני ,הליך שמתאים למי שמגדל מספר קטן של עצי זית.  מסיק ידני שומר בצורה הטובה ביותר על עצי הזית, אך לחקלאים שמגדלים כמות גדולה של כרמי זיתים אין את הפריבילגיה למסוק באופן ידני, שכן מדובר בתהליך איטי שאינו מאפשר למסוק כמות גדולה דיו כדי להגיע במהירות לבית הבד.
מסיק באמצעות ניעור העץ הוא הדרך הטובה והמהירה ביותר למסוק שטח גדול של עצי זית גדולים. המנערת (כשמה כן היא), מנערת את ענפי הזית ומפילה את הפירות לארץ. באמצעות פריסת שקי יוטה או ניילונית, ניתן לערום את פירות הזית לתוך מיכל ולהוביל את הזיתים במהירות לבית הבד.
בשנים האחרונות הוכנסה לארץ שיטה חדשה המתאימה אך ורק לכרמי זיתים שניטעו וטופחו בצורה של עצים קטנים. מדובר בעצי זית הנגזמים מדי שנה ושומרים על גובה של 1-1.5 מטר. את הכרמים הללו ניתן למסוק באמצעות טרקטורים מיוחדים הדומים לבוצרות של כרמי היין. שיטה זו אמנם מפחיתה משמעותית את כמות כוח האדם הנדרש לפעולה, אך פוגעת יותר בעצי הזית.
לא משנה באיזו שיטת מסיק נבחר, בסופו של יום, שמן זית טוב באיכות גבוהה (כתית מעולה) יופק בזכות שמירה על חום נמוך וכמות חמצן מעטה שנכנסת לתוך השמן. תנאי חשוב ליצירת שמן זית כתית מעולה הינו הבאת הזיתים מיד בתום המסיק לבית הבד והפקה מהירה של שמן זית בכבישה קרה בלבד. מסיק טוב ונכון שומר על העצים גם לשנים הבאות, בזמן שמסיק “אלים” שפוגע בעצים, יפגע מאוד בצימוח וביבולים הצפויים בשנים הבאות.
מדי שנה בחודשי המסיק, אנחנו בפתורה פותחים את שערי החווה ומאפשרים לכם להצטרף לחוויה של המסיק ולחגיגה של שמן זית איכותי.
לצפייה בסרטון קצר המציג את מסיק הזיתים בכרם פתורה לחצו כאן
[youtube id=”http://youtu.be/xLM9XvJ01pE” width=”800″ height=”350″ autoplay=”no” api_params=”” class=””]
שתפו את התוכן
0
    0
    עגלת הקניות
    העגלה ריקהחזרה לחנות
        דילוג לתוכן