אוקטובר-נובמבר היא שעתם היפה של יצרני שמן הזית.  כרמי זיתים שטופחו באהבה כל השנה, כורעים עתה תחת נטל הזיתים ומחכים שימסקו אותם ויהפכו את פריים לשמן זית כתית מעולה, המהווה מקור לגאווה אמיתית ותמורה הולמת על עבודה קשה שהושקעה בשנה החולפת.  כמדי שנה, גם אנחנו בפתורה בוטיק משפחתי נרגשים בדיוק כמוכם, לטעום את שמן הזית הראשון לעונה: שמן זית ראשון המסיק.

אז מה זה בעצם שמן זית ראשון המסיק?
שמן זית ראשון המסיק, כשמו כן הוא: זוהי מהדורה מוגבלת של שמן זית שהינו הראשון להתבקבק, עוד בטרם עבר תהליך של סינון משקעים.  מיד לאחר אצירת השמן בבית הבד, מרבית שמן הזית מאוחסן במיכלי נירוסטה בעלי בקרת חמצן, בהם שוקעים המשקעים לתחתית והשמן המובחר נשאר למעלה.
חלק קטן מהשמן זוכה להימזג ישירות לבקבוקים ולהימכר ישירות, מבלי שיעבור את תהליך הסינון.  זהו שמן זית בתולי במיוחד, בעל טעם ייחודי וחד פעמי.
קצת בדומה ליינות הבוז’ולה נובו  (יינות צעירים שעוברים תהליך תסיסה קצר בן מספר שבועות בלבד, טרם מכירתם המלווה בחגיגה גדולה), גם שמן זית ראשון המסיק שלנו, הוא סיבה לחגיגה ולהתרגשות גדולה, שאנחנו תמיד שמחים לחלוק אתכם.

במה שונה טעמו של שמן זית ראשון המסיק?
הדבר הבולט ביותר בראשון המסיק הוא טעמו הבתולי, פירותי ורענן, של זית שהרגע נכבש והפך לשמן. התיישנות אמנם מחמיאה לשמן זית ומשביחה את טעמו, אבל יש משהו מיוחד בשמן זית כתית מעולה טרי וצעיר.  לצד הפירותיות הרעננה ראשון המסיק מתאפיין בעזות טעם של חריפות ומרירות מודגשות, הנובעות מקליפת הזית, ואפילו… ניחוח של דשא שזה עתה נקצר.
ראשון המסיק תמיד יהיה עכור, בגלל שתהליך הסינון נחסך ממנו, מה שתורם למרקמו המחוספס יחסית.

 

סלט ראשון המסיק

שמן זית ראשון המסיק הוא בעל סגולות רפואיות, אף יותר אלו המיוחסות לשמן זית רגיל.  בזכות גילו הצעיר, אחוז הפנופנולים (נוגדי חמצון שתורמים להורדת אחוז הכולסטרול “הרע” בדם) שהוא מכיל גבוה במיוחד.

מעבר לכל שנכתב עד כאן- תמצית הווייתו של ראשון המסיק היא חוויה מוגבלת בזמן: חודשים ספורים בלבד ליהנות מהתענוג הזה. אז הצטיידו בלחם טוב, שפכו מעט שמן לקערה ותטעמו את טעמו של הסתיו בחבל לכיש. מילים לא יתארו זאת מספיק טוב אף פעם.

זני שמני הזית המשתתפים במהדורה המיוחדת:
ראשון המסיק קורניקי
ראשון המסיק קורטינה
ראשון המסיק פיקואל
ראשון המסיק ברנע
ראשון המסיק פישולין